نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مبارزات مردم هند علیه انگلستان به صورتهای گوناگونی شکل گرفت. یکی از اقدامات مسلمانان هند برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی استعمار، پایهگذاری مدارس دینی بود. هدف این نوشتار آشنایی با چگونگی تأسیس مدرسه ی دیوبند و تأثیر آن در بلوچستان ایران است. در این مقاله با استفاده از روش «توصیفی- تحلیلی» و با استفاده از منابع دست اول به زبانهای اردو، عربی و فارسی تلاش گردیده است سایهروشنی از زمینههای تاریخی شکل گیری مکتب فکری دیوبندی ترسیم گردد. دوره ی تاریخی مورد نظر از اوایل قرن نوزدهم میلادی تا دهههای اخیر است.پرسش این است که آیا مدارس دینی بلوچستان از تفکر دیوبندی در هندوستان تأثیر پذیرفته است و پیشگامان تأسیس مدارس دیوبندی در بلوچستان چه اقداماتی در این زمینه انجام دادهاند؟
چنین فرض میشود که انجام اصلاحات آموزشی در بلوچستان تحت تأثیر تفکرات دیوبندی در هندوستان شکل گرفته و این روند تاکنون تداوم یافته است.
این بررسی نشان داد که شاگردان بلوچ ایرانی که در مدرسه دیوبندی هند تحصیل کرده بودند، پس از بازگشت تحوّلاتی در مدارس دینی وجریانهای فکری بلوچستان ایران به وجود آوردند و جماعتهای تبلیغی کنونی با الهام از الگوی دارالعلوم دیوبندی به فعالیت میپردازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Advent of Deobandi Thinking in India and Its Impact on Iranian Baluchistan
چکیده [English]
Indian people's struggle against the British took different forms. One of the Indian Muslims’ measures to avoid cultural invasion of the colonialism was foundation of religious schools.
The purpose of the present paper is to establish familiarity with the Deobandi School and its influence on Iranian Baluchistan.Therefore, by using descriptive – analytical method and taking advantage of original sources in Urdu, Arabic and Persian, we have attempted to illustrate the historical context of the Deobandi School of Thought.The given historical period begins from the early 19th century and extends to the recent decades.
The question is that: Have religious schools in Baluchestan been influenced by Indian Deobandi School of Thought? And what have pioneer founders of Deobandi Schools in Baluchistan done in this regard?
The assumption is that educational reforms in Baluchistan have been formed under the influence of Deobandi thinking, and this trend has continued since then.
The study showed that Iranian Baluch students who returned to Baluchistan after being educated in Indian Deobandi School caused changes in religious schools and in the currents of thought in Baluchistan, and the current propagation groups conduct their activities, inspired by Deobandi Dar-ul Olum pattern.
کلیدواژهها [English]
- Deobandi School
- Baluchistan
- India
- UK
- propagation group