نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد باستان شناسی دانشگاه مازندران
2 دانشیار باستانشناسی دانشگاه مازندران
3 کارشناس ارشد معماری دانشگاه تهران
چکیده
غزنویان در اواسط قرن چهارم هجری به قدرت رسیدند و بر نواحی گستردهای از هند، ایران، افغانستان و آسیای مرکزی تسلط یافتند. پادشاهان غزنوی توانستند با حملات مکرر به هندوستان ثروتی عظیم را به چنگ آورند و با این پشتوانه، برای نمایش اقتدار خود بناهای با شکوهی را احداث نمایند. بسیاری از متون تاریخی از شکوه و عظمت این بناها که عمدتاً در افغانستان امروزی قرار دارند، یاد کردهاند. یکی از عوامل شهرت کاخهای غزنوی تزیینات غنی، متنوع و گاه بیسابقه آنها میباشد. بررسی و تحلیل این تزیینات در مطالعه تاریخ تزیینات وابسته به هنر معماری در ایران و آسیای میانه از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیرگذاری فرهنگهای مختلف به خصوص ترکی، ایرانی و هندی در بستری اسلامی، نقشمایههایی بهغایت متنوع و تأمل برانگیز را پدید آورده است، همچنین فنون و نوآوریهایی که در اجرای این تزیینات بهکار رفته است تا آن زمان در قلمرو هنر اسلامی بیسابقه بوده است. در این مقاله تلاش بر آن است که با بررسی و تحلیل نقوش بهکار رفته در تزیینات کاخهای غزنوی و مقایسه تطبیقی آنها با موتیفهای فرهنگهای همجوار، شناخت بهتری از سبک و خاستگاه نقوش و تزیینات دوره غزنوی و همچنین تأثیرات این سبک بر سنتهای هنری پس از خود، به دست آید. مهمتر از همه، در این تحقیق با ارایه مستندات پیشنهاد میشود که سبک هنری غزنوی که در معماری غیر مذهبی استفاده شده، سبکی است که ریشه در سنتها هنری پیش از اسلامِ ایرانی، ترکی و هندی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey on the Decorative Motifs of Lashkari Bazaar and Masud III Palaces
نویسندگان [English]
- A M 1
- S M 2
- A S 3
چکیده [English]
Ghaznavid dynasty came to the throne in 10th century A.D and soon gained control over a vast territory including India, Iran, Afghanistan and Central Asia. Ghaznavid sultans acquired enormous wealth by means of frequent raids into India. With the financial benefit gained, they started to build glorious buildings and palaces in order to display their might. A reason for the reputation of Ghaznavid palaces lies beneath their splendid and uncommon decorative motifs. The influences from nearby cultures such as Turkish, Persian and Indian, all unified in an Islamic context, made these motifs very rich in concept. Also the techniques used for making the decorations are rare and sometimes innovative in the arts of the early Islamic Iran. Thus, the study of the decorative arts employed in Ghaznavid palaces could be crucial for obtaining a better understanding of the art in the first centuries of Islamic period in the Persian World.In this article by analyzing the motifs employed in two Ghaznavid palaces, and by comparing them to the motifs of the nearby cultures, we seek to draw a better picture of the style and origins of Ghaznavid motifs and decorative arts. We suggest that the Ghaznavid artistic style has its roots in the art of pre-Islamic Iran and India as well as its own Turkish origins.
کلیدواژهها [English]
- Ghaznavid art
- Lashkari Bazaar Palace
- Masut III Palace
- Decorative Motifs
- Artistic Interaction