نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاهسیستانوبلوچستان
2 دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
موسیقی در نثر فارسی ناشی از آهنگ و تناسبی است که در یک جمله میان واژگان گوناگون و یا در میان واژگان دو جمله احساس می شود. گاه کلمات و جملاتی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند در نثر فارسی ایجاد موسیقی میکنند که از آن تعبیر به موسیقی درونی می شود . این نوع موسیقی از تناسب حروف و اصوات حاصل می شود که از تنوع و تکرار به وجود می آید. یکی از مهمترین ویژگی های نثر امیر خسرو آهنگینی و عبارت های موزون آن است. امیر خسرو از موسیقی در نثر خود بهره جسته تا نثر خود را موزون جلوه دهد . او با تکرار هایی از قبیل تکرار صامت و مصوت ، هجا ، کلمه و تکرار جمله به نثر خود برجستگی خاصی داده است .هدف از این تحقیق شناخت موسیقی درونی در آثار منثور امیرخسرو است . یافته های پژوهش نشان میدهد که موسیقی درونی در آثار منثور امیرخسرو کاربرد فراوانی دارد و نویسنده سعی کرده تا زبان آثار خود را به زبان شعر نزدیک کند . این پژوهش به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of internal music of Ejaz-e Khosravi and Khazayen Al-fotooh
نویسندگان [English]
- E R 1
- A O 2
- M A 2
چکیده [English]
Music in Persian literary prose is produced by melody and proportion existing among the words of one sentence or among those of two sentences. Sometimes the adjacent words or sentences produce music, which is considered as internal music. This kind of music is the result of the proportion of letters and sounds caused by variation and repetition. One of the prominent features of Amir Khosro prose are its rhythmic phrases and this gives richness to his prose. His prose is characterized by alliteration, assonance, and refrain. This study aims to investigate internal music in Amir Khosro prose works. It will show that internal music is extensively employed in Amir Khosro prose works and he has attempted to make the language of his prose works poetic. This study makes use of a descriptive-analytic approach.
کلیدواژهها [English]
- Amir Khosro Dehlavi
- music
- prose works
- Ejaz-e Khosravi