نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
مسلمانان از همان آغازین روزهای بعثت رسول الله(ص) با تأسی از وجود مبارک ایشان به اقامۀ نماز همّت گماشته و درآن اختلافی نداشتند. با رخت بربستن رسولالله(ص)ازجهان خاکی اندکاندک اندیشۀ «حَسبُنا کتاب الله» درذهن برخی دگراندیشان – به ویژه خوارج – ریشه دواند و با گرایش به رأی، در تعداد رکعات نماز اختلاف نمودند. جریان قرآنگرایی اگرچه نوظهور و حاصل رویکرد بخشی از جنبشهای نوگرایانه در دو قرن اخیر میباشد، اما شواهدی بر بروز رگههایی از قرآنبسندگی و بیاعتنایی به سنّت، در قرن اول و دوم هجری گزارش شده است. نوشتارحاضر با روش توصیفی-تحلیلی به طرح ونقد استدلالهای قرآنیّون دربارۀ نماز از آیات قرآن پرداخته و ضمن آسیب شناسی دیدگاهها، نتیجه میگیرد: قرآنگرایان با انکار حجیّت سنّت باب رأی گروی و عقلگرایی افراطی را به روی خود گشوده و با نادیدهانگاری نقش سنّت و عقل برهانی دست به برداشتهای ذوقی از آیات قرآنکریم زدند. آنها در بسیاری موارد از ظواهر معتبر قرآنی دست کشیده و به تأویل جهتدار و توجیه رأی مدارانه و غیر متکی به عقل برهانی روی آوردهاند.گرچه آنها نام «اهل قرآن» را بر خود گذاشتهاند، اما تفکر و عمل آنان بر خلاف نص و مضامین قرآن میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Critique and review of sub continental Quraniyun’s comments on prayer
نویسندگان [English]
- H K
- A Z
- G R
چکیده [English]
Muslims from the beginning of the mission of Prophet Muhammad (PBUH)- with the effect of his blessed presence- effort to say prayer and didn’t have any difference in two, three or four posture of prayer. After die of Messenger of Allah (PBUH) from this world, little by little the idea of “the book of God is enough for us” created in the mind of some modernist- especially the Khawarij- and with the tendency to vote, dispute was created in the number of postures. In the contemporary age, Quraniyun started to interpret the prayer base on the Quran versus with denying the authority of tradition and its efficiency in religious knowledge and interpretation of Quran. The present study has addressed the design and criticism of its arguments about five daily prayer and number of its Quranic versus with analytical-descriptive approach and during the discussion, it has implied to four groups of Abdullah Jakr Alavi, Ahmad Al-Din, Rafi Al-Din and their deviation and concludes: all differences and deviations of Quraniyun in the worship matter of prayer is due to ignoring the tradition. This case has caused the opening of interpretation doors toward vote, so that each of them have articulated a new theory that this case, not only didn’t cause the unity of Muslims, but also caused more dispersion of them and it reflects the weakness and invalidity of their idea, while, methodical and basis problems is entered to their arguments.
کلیدواژهها [English]
- Quraniyun
- Ignoring the tradition
- Daily prayer