نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
2 دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
چکیده
نظریۀ دریافت، بر جایگاه منحصر به فرد خواننده و عوامل اجتماعی در تداوم خوانش متن تأکید میورزد. بدرالشروح اکبرآبادی در سال 1835م. در اوایل سالهای استیلای انگلیس در هند نوشتهشد. با توجه به اهمیّت روابط فرهنگی و ادبی ایران و هند در طول تاریخ و تفاوتها و شباهتهای ساختاری دو جامعه، در این مقاله تلاش میشود تا از طریق روش تحقیقی و توصیفی و با تکیه بر منابع کتابخانهای، دریافتهای اکبرآبادی متأثر از ساختار و پارادایم ادبی و اجتماعی جامعهیهند تبیین شود. یافتهها نشان میدهد؛ فضای ادب فارسی در جامعهیهند در قرن دوازدهم متأثر از دوفضای فرهنگی ایران و انگلیس بودهاست. فضای فرهنگی ادبی ایران به برداشت عرفانی اکبرآبادی از دیوانحافظ انجامیدهاست و پارادایم فرهنگی انگلیس منجر به برداشت واقعگرایانه و غیرآرمانی اکبرآبادی از شخصیتهایی همچون واعظ و شیخ و زاهد شد و همچنین مایهی توجه وی به جزییات و روایتهای تاریخی و علل سرایش برخی ابیات گردید؛ ازاینرو در مجموع 4289 بیت مشروح، اکبرآبادی 14بیت را دارای علت سرایش و50 بیت را مرتبط به روایتهای عرفانی و تاریخی دانستهاست. اکبرآبادی در این شرح از نکات ادبی و بلاغی و کلامی و منطقی کمکگرفتهاست. درنهایتاین که تأثیر پارادایمهای ایرانی در این شرح بیش از سایر پارادایمهاست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation into Akbar Abadi’s Badr al-Sharruh on hafez’s Lyrics Based on Jauss Perception Aesthetic Theory
نویسندگان [English]
- Atena, reyhani 1
- Morteza Mohseni 2
- Gholamreza pirooz 2
- Masood Rohani 2
1 PhD student of Persian language and literature of Mazandaran University (responsible author)
2 Associate Professor of Persian Language and Literature in Mazandaran
چکیده [English]
Perception theory emphasizes the unique position of the reader and social factors in continuity of reading the text. Akbar Abadi’s book, Badr al- Sharruh, was written in India in 1835, in the early years of the British Empire. Considering the significance of the historical cultural and literary relations between Iran and India, and the structural differences and similarities of the two societies, in this paper it is attempted to explain Akbar Abadi’s perceptions influenced by the Literary and social paradigm and structure of the Indian society. Findings indicate that the Persian literature space in India in the 13th century was influenced by the two cultural space of Iran and England. The cultural literary space of Iran has led to Akbar Abadi’s mystical impression of Divan-e-Hafez. The England’s cultural paradigm space has led to Akbar abadi’s realistic and non-idealized impression of the characters such as Preacher, Sheikh, and Ascetic. Moreover, it caused his attention to historical details and narratives, as well as, the dignity of the descent of some verses. Therefore, among the 4289 detailed and annotated verses, Akbar Abadi considers 14 verses as having dignity of descent, and 50 verses as related to mystical and historical narratives. Akbar Abadi has benefitted from literary, rhetorical, verbal and logical points. Finally, the influence of the Iranian paradigms on this description is more than other paradigms.
کلیدواژهها [English]
- Rerception Aesthetic
- jauss
- Hafez’ Lyrics
- Badr al- Sharruh
- Akbar Abadi
- paradims
- Horizone of expectation